marți, 11 martie 2014

Muntele "Piatra Verde" Slanic Prahova



 Muntele Verde (Piatra Verde) - muntele e un tuf vulcanic, o roca rezultata
prin acumularea consolidarea in timp a cenusei provenite din eruptii vulcanice
geologic dispusa in straturi cu suprafete plane perfect dezvoltate,
mai precis tuf zeolitifer.


  In contact cu aerul si precipitatile,
culoarea rocii devine verde – maronie, de unde si numele formatiunii.

 Roca se folosea la fabricarea unui anumit tip de ciment sau ca piatra de ornament.
Din Slanic, se fac aprox 45 de minute (pe jos), sunt doar 3 km distanta din oras drumul fiind asfaltat


miercuri, 19 februarie 2014

Muzeul "Casa Domneasca" Brebu

 La NE de Câmpina, pe un platou aşezat în stânga râului Doftana, se află comuna Brebu. Complexul arhitectural medieval Brebu compus din zidul de incintă, Turnul Clopotniţă, Biserica şi Casa Domnească, reprezintă unul dintre cele mai importante monumente istorice din secolul XVII-lea din judeţul Prahova.


  Casa Domnească, are plan dreptunghiular şi ziduri groase, spaţiul de locuit format din opt încăperi, terasă prevăzută cu loggie şi foişor. Parterul amplasat deasupra celor doua pivniţe monumentale de la subsolul clădirii, este prevăzut cu stâlpi de susţinere şi arcade.


In secolele XIX si XX, artişti români de prestigiu au poposit în localitatea Brebu, atraşi fiind de pitorescul peisajului şi frumuseţea ctitoriei medievale, printre aceştia numărându-se Ştefan Luchian, Sava Henţia, Nicolae Grigorescu s.a. In încăperile Casei Domneşti, este organizata o interesantă expoziţie de artă şi istorie medievală.










 Se disting tipărituri laice şi ecleziastice reprezentative pentru cultura Ţării Româneşti din secolul al XVII-lea: Pravila de la Govora, 1640 - primul îndreptar de lege adresat mirenilor şi clericilor; Îndreptarea Legii – Târgovişte, 1652; Biblia de la Bucureşti din anul 1688, tipărită de fraţii Radu şi Şerban Greceanu, în timpul domniei lui Şeban Cantacuzino; prima biblie tipărită în limba română cu caractere chirilice; de asemenea tipărituri editate de mitropoliţii Dosoftei şi Antim Ivireanu.
(sursa:http://www.histmuseumph.ro)

vineri, 24 ianuarie 2014

Grădina zoologică Târgovişte

Grădina Zoologică Târgovişte se întinde pe o suprafaţă de 4 ha, fiind aşezat  într-un cadru natural deosebit, în care abundă vegetaţia deosebită şi diversificată  iar cei ce vizitează, simt  bucuria unei relaxări depline într-o oază încărcată  de natură şi istorie.
Zoo Târgovişte deţine, în colecţia sa, specii de păsări şi animale, de pe toate continentele: Europa, Asia, Australia, America de Nord, America de Sud, Africa. Unele din aceste specii fiind pe cale de dispariţie, sunt cuprinse în programe speciale de protecţie şi conservare

Grădina Zoologică Târgovişte constituie  împreună cu Parcul Chindia, pe care îl mărgineşte  pe latura de nord-vest, un nucleu cu vechime considerabilă, care a reprezentat, de-a lungul timpului, principala atracţie de petrecere a timpului liber pentru târgovişteni.
 Începuturile se pierd în epoca medievală, când domnitorul Petru Cercel mută, în anul 1583, capitala ţării, de la Bucureşti la Târgovişte, la Curtea Domnească, străjuită Turnul Chindiei.


Petru Cercel  a adus specialişti italieni pentru a crea, în zona din imediata apropiere a Palatului Domnesc (în actualul Parc Chindia), frumoase grădini italiene şi de asemenea "a pus să se facă cuşti nespus de mari şi frumoase, în care să adăpostească sălbăticiuni" (Franco Sivori - Călători străini despre Ţările Române). Se poate spune că la Târgovişte a fost creată prima Grădină Zoologică din România, încă din epoca medievală. Cu timpul această grădină a dispărut.


În  anul 1957 - a fost înfiinţat un colţ zoologic în parcul central al oraşului. Începând din anii 1970-1972 Grădina Zoologică s-a mutat în Parcul Chindia în apropierea Complexului Muzeal Curtea Domnească.
Se întinde pe o suprafaţă de 4 ha şi deţine în jur de 80 de specii de păsări şi animale, dintre care unele unicat în România: hipopotamul pitic, o specie de maimuţe - Mangabi negru cu moţ, vulturul pleşuv.
(www.zootargoviste.ro)


 

 
 

miercuri, 10 aprilie 2013

Curtea Domnească Târgovişte

Turnul Chindiei.
Reprezintă emblema de secole a oraşului Târgovişte. Ctitorul turnului de apărare este cel mai probabil Vlad Dracul (1436 – 1448), tatăl lui Vlad Ţepeş, construit în jurul anului 1440. Turnul a constituit un element esenţial al fortăreţei Curţii Domneşti. Funcţiile turnului au evoluat de la aceea de turn clopotniţă în prima jumătate a sec. al XV-lea la cea de turn de strajă, de refugiu şi de apărare în sec. XV – XVI apoi la cea de turn ceasornic în sec. al XVII-lea de unde îşi trage şi numele actual „chindie” însemnând asfinţit, amurg. Turnul Chindiei aşa cum arată astăzi datează de la mijlocul sec. al XIX-lea când la cererea domnitorului Gheorghe Bibescu arhitectul vienez J. Schlatter îl restaurează aducând modificări aspectului originar.
Turnul este o construcţie cilindrică din cărămidă susţinută de un trunchi de piramidă  placat cu piatră fasonată. Prezintă o înălţimea de 27 m cu diametrul ext. de 8,5 m. În interior este împărţit în trei nivele despărţite prin planşee de lemn. Accesul din exterior este practicat printr-o uşă în partea de sud a turnului, interior se urcă pe o scară curbă îngustă până la primul nivel unde se află pornirea scării în spirală ce duce pe terasa turnului. La primul nivel se află o uşă descoperită la restaurările din anii 1964 -1965 care reprezenta accesul iniţial în turn din palat printr-un pod de lemn. Etajele II şi III sunt prevăzute cu ferestre, uşi şi balcoane de factură romantică de dimensiuni mari. La partea superioară a turnului acoperirea constă într-o cupolă aplatizată străpunsă în ax de scara care face accesul la terasa mărginită de creneluri.



Biserica Mare Domnească
Ctitorie a domnitorului Petru Cercel (1583 – 1585) a fost zidită în acelaşi timp cu palatul, alături de acesta, spre sud. Lăcaşul poarta hramul Adormirea Maicii Domnului şi a fost realizat după modelul Mitropoliei din Târgovişte, urmând planul cruce greacă înscrisă. Inspirat din arhitectura otomană, Petru Cercel adaugă, deasupra intrării în naos, un balcon (cafas) pentru familia domnească. Prima pictură, de la sfârşitul sec. al XVI-lea, se păstrează parţial în absida diaconiconului şi pe peretele sudic al pronaosului.
Interiorul bisericii a fost zugravit integral, între anii 1696-1698, de pictorul lui Constantin Brâncoveanu (1688 – 1714), Constantinos.  Bogăţia de detalii, marele număr de scene de mici dimensiuni, legate între ele prin cromatică şi proporţii, creează o puternică expresie de unitate, ca mai toate ansamblurile de pictură ale epocii brâncoveneşti. În Biserica Mare Domnească a fost zugravită cea mai amplă galerie a unor portrete de domnitori munteni. Peretele de vest al pronaosului este decorat cu imaginile voievozilor: Matei Basarab, Neagoe Basarab, Constantin Brâncoveanu, Petru Cercel (ultimii doi în postura de ctitori), urmaţi, pe partea opusă a intrării de Mihai Viteazul, Radu Şerban, Constantin Şerban, Şerban Cantacuzino şi Radu Mihnea. Monumentală este tâmpla, decorată cu motive vegetale şi zoomorfe expresive, aurite, care poartă stema Ţării Româneşti şi anul 1697, când a fost realizată.






Palatul Petru Cercel
În 1585 Jacques Bongars nota: „Petru Vodă a făcut la Târgovişte un palat mic dar frumos şi măreţ”. Clădirea se află plasată între palatul vechi de sec. XV la nord şi Biserica Mare Domnească la sud. De plan dreptunghiular, cu lungime de 32,5 m şi lăţimea de 15,5 m, palatul are o orientare nord-sud era compus din beci, parter şi etaj.
Beciul este amplasat în axul transversal al clădirii, având un plan pătrat şi fiind împarţit în patru compartimente de un stâlp central şi patru stâlpi angajaţi, cu suprafaţa totală de 110 mp şi acoperit de patru bolţi semicilindrice din cărămida. Beciul a avut trei intrări folosite succesiv. A treia intrare care reprezintă accesul actual al beciului a fost deschis în timpul renovării caselor domneşti în timpul domniei lui Constantin Brâncoveanu. Parterul pe latura de nord este compus din trei încăperi de plan pătrat, iar pe cea opusă din alte două neegale obţinute prin obturarea cu un zid despărţitor a sălii iniţiale. Central se plasează şase încăperi dispuse pe două rânduri. Pe latura de nord prezintă un acces spre palatul vechi. Pe faţada de vest sunt plasate două turnuri adosate faţadei. Pe latura de sud paralel cu Biserica Mare Domnească se găsesc bazele stâlpilor pe care se sprijinea podul ce constituia accesul practicat în peretele de nord al bisericii, către cafas (balcon). În spatele faţadei de est la 2 m de clădire sunt plasate două latrine deservite de o hazna îngropată şi un foişor cu acces din exterior. Etajul, ca plan este aproape identic cu parterul cu deosebirea că încăperea de la sud cuprinde toată lăţimea clădirii. Din faţa etajului pornea galeria pe stâlpi de zid ce ducea la biserică. Etajul tencuit pe interior se păstrează parţial numai pe jumătatea de răsărit a clădirii. Nici pentru parter, nici pentru etaj nu există urmă unui acces cel mai probabil acesta se făcea pe o scară exterioară dispărută fără urmă.